بسم الله الرحمن الرحیم

اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم و العن اعدائهم اجمعین

آجرک الله یا بقیۀ الله

السلام علیک یا اباعبد الله

فقهاو علمایی که معمولاً از آنها نام می بریم، با انواع عزاداری های رایج و جایز برای مناسبتهای مصائب  پیامبر و عترت طاهرینش (صلی الله علیه و علیهم) موافقت دارند.

فقها و علمایی چون آیات اعلام سیدابوالحسن اصفهانی، سید حسین بروجردی، مرعشی نجفی، سید ابوالقاسم خوئی، میرزا جواد تبریزی، میرزا حسین وحید خراسانی، سید علی سیستانی، سید صادق ، سید صادق شیرازی، شیخ محمد سند و. در این باره مطالب و فتاوا یا بیانیه هایی دارند.

(اینجا جهت موافقت در عزاداری ها مورد نظر است و دربارۀ اعلمیّت و مرجعیت چیزی نگفته ایم، و سابقاً معمولاً فتاوای حضرات آقایان وحید خراسانی و سیستانی که در دسترس بوده را نقل می کردیم.)

اکنون چند نمونه از مرحوم حاج میرزا جواد تبریزی ره- نقل می شود؛

- نظر حضرتعالى راجع به پوشیدن لباس سیاه در ایام سوگوارى سالروز شهادت هر یک از معصومین علیهم السلام چیست؟ همچنین لباس مشکى در سراسر ماههاى محرّم و صفر چطور؟

[جواب] باسمه تعالى؛ به عنوان اظهار حزن و اندوه بر مصیبت حضرت سید الشهداء علیه السلام و سایر معصومین علیهم السلام مستحب است، و الله العالم.

(1996)

آیا براى عزادارى حضرت ابا عبد الله الحسین علیه السلام جایز است با بدن بدون پیراهن و به صورت شدید سینه‌زنى شود و بدن قرمز شود؟

[جواب] باسمه تعالى؛ مانعى ندارد، و الله العالم.

[[ایشان در جای دیگری (شماره 2004) چنین دارد که عزاداری بدون پیراهن احتیاطاً در معرض دید ن نامحرم نباشد]]

(1994)-آیا شدن و سینه زدن، به گونه‌اى که سینۀ عزادار قرمز شود، یا گاهى نیز خونریزى کند، جایز است؟

[جواب] باسمه تعالى؛ مانعى ندارد، و الله العالم.

 (1995)- سینه و زنجیر زدن در مراسم عزادارى ائمه در صورتى که بدن سرخ شده و یا زخم شود جایز است؟

[جواب] باسمه تعالى؛ مانعى ندارد، و الله العالم.

1942‌- آیا چیزى که خلاف قانون است، حرام است .؟

[جواب] بسمه تعالى- باید کارى نکرد که نظم مملکت به هم بخورد.

[[ نگارنده: قانون وماً قانون شرع نیست، امّا بر هم ریختن نظم عمومی جایز نیست

و بعضی فقها رعایت قانون را لازم شمرده اند بجز در موارد خلاف شرع]]

 

(1998)- گذاشتن وسایل هیئات عزادارى امام حسین علیه السلام در مساجد چگونه است؟

[جواب] باسمه تعالى؛ گذاشتن وسایل هیئات و دسته‌هاى عزادارى امام حسین علیه السلام در مسجد مانعى ندارد، لکن باید در جایى از مسجد بگذارند که مانع از نمازِ نمازگزاران نباشد، و لو به اینکه با تخته و مثل آن جاى خاصى براى آن در مسجد درست کنند، که مانع نمازگزاران نشود، و الله العالم.

[[نگارنده: کسانیکه در مسجد عزاداری دارند اگر خون جاری می شود، نجس کردن حرمهای معصومین علیهم السلام و مسجد جایز نیست و در صورت نجس شدن باید برای تطهیر اقدام شود.، اما نجس شدن زمین در حسینیه ها و. اشکالی ندارد و لازم نیست برای تطهیراقدام کنند یا به کسی اطلاع دهند گرچه خوبست غیر از موردی که سبب تنجیس غذا یا آب وضو و . شود یا تصرّفی باشد که باید تطهیر یا اطلاع رسانی شود.]]

 

 (2010)- آیا عزادارى حضرت ابا عبد الله الحسین علیه السلام واجب است؟ و اگر کسى در اینگونه مجالس شرکت نکند، معصیت کرده‌؟

[جواب] باسمه تعالى؛ عزادارى براى امام حسین علیه السلام تعظیم شعائر دین است، و شرکت نکردن در مجالس عزادارى چنانچه از روى بى‌اعتنایى و به عنوان اعراض از مذهب اهل البیت علیهم السلام باشد، جایز نیست، و الله العالم.

[[نگارنده: از جهت ارتباط مستقیم ترِ این امر با اصول دین، ضرورت و جهتی غیرفتوایی نیز بر هر مؤمنی دارد که با حدودی که فقیه بیان کرده انجام می شود]] 

منبع: تبریزى، جواد بن على، استفتاءات جدید ، قم ، ج1 ، ص 452 و 454 و 456 و ج2 ، ص 477 .

***

اما سایرین مانند جریانهای ی، در این امر (یعنی انواع و حدود عزاداری و.) اختلاف مسیرهایی با ما دارند.

همچنین طلبه های فرقۀ فلسفه و عرفان نیز در این مقوله با شیعیان تفاوت مسیر دارند.

یادآوری سخنان بعضی فقها و بزرگان:

آیت ا. وحید خراسانی -دام ظله- :

مبادا هیئات مذهبی بازیچۀ ت شود.

این لاطائلاتی که یک عدّه عوام و لو زیر عمامه- القا می کنند در نفوس عامّه،

که این حدّ از عزا می کند، اینقدر شعور ندارند، اینقدر سواد ندارند،

روایت صحیح السند است و ارحم الصرخۀ التی کانت لنا .»

***

مرحوم اقای لطیفی نسب : .گریه هم که می کنیم، سینه هم که می زنیم، زنجیر هم که می زنیم.،

برای دعا برای فرج مولا صاحب امان است.

***

خوش به حال آن مدّاح مؤمن که بعد از روضه و ی، بجای دعا برای مولا حضرت امام زمان (سلام الله علیه)، برای فلانی و فلانی دعا نکند که زحماتش هدر برود. سایر دعاهای جائز مثل عاقبت به خیری و. هم اگر بود بعد از دعا برای فرج.

آن لیست اسامی کذایی که در جواب بیش باد» گفته می شود نیز ان شاء الله در محافلِی که فضا متناسب هست انجام می شود، نه جایی که نباید اعلان کرد.]]

بامید توفیق همۀ مؤمنین و مؤمنات

 

 

 

از نوشته های گذشته :

ریشه یابی مصائب عاشورا و کربلا قسمت یکم :

اینجا

قسمت دوم:

اینجا

گوهر اشک :

اینجا

 


مشخصات

آخرین ارسال ها

آخرین جستجو ها